Netistä on elämässä hyötyä, mutta niin on sometauostakin

Netistä on elämässä hyötyä, mutta niin on sometauostakin

Sosiaalinen media vaikuttaa arkeemme ja hyvinvointiimme paljon enemmän kuin huomaammekaan. Somen kautta tapahtuu tietenkin paljon hyödyllistä ja hauskaa – pysyt yhteydessä ystäviin silloinkin he ovat toisella puolella maailmaa tai arjen kiireet estävät kahvittelut kasvotusten, saat jakaa ystävien kanssa nopeasti sekä kivat että kurjat jutut ja saada kannustusta. Laajemmin internet helpottaa päivittäistä elämää merkittävästi. Kuka enää kantaa karttaa mukanaan tai edes huolehtii siitä, miten löytää uuteen paikkaan? Puhelin kertoo sen tarvittaessa helposti. Laskujen maksu automaatilla on jo kauan ollut historiaa ja monet muutkin asiat hoituvat todella kätevästi oman kodin rauhassa koneen äärellä.

Netin palveluista iloa ja apua arkeen

Viihdetarjonta on monipuolistunut eikä uutuussarjojakaan tarvitse odotella enää kuukausikaupalla. Uudet ja vanhat sarjat ovat saatavilla silloin kun itse haluamme, esimerkiksi Netflixissä, C-moressa, Ruutu.fi:ssä tai Areenassa. Kaikki käytettävissä koneella, tabletilla tai älypuhelimella, missä ja milloin vain. Jännittävistä ja pitkistä illoista kasinolla perheellisen on turha haaveilla – paitsi ehkä lomalla – mutta samaa jännitystä voi helposti kokea myös niinä iltoina, kun vahtii nukkuvaa jälkikasvua. Lapsille on omat palvelunsa ja esimerkiksi pitkät auto- tai lentomatkat sujuvat koko perheeltä huomattavasti helpommin kuin edes kymmenen vuotta sitten. Ruuhkavuosia elävät kiireiset vanhemmat harvemmin ehtivät ulos syömään tai juhlimaan, mutta ainakin ravintolasta voi tilata ruoan kotiin esimerkiksi Wolt-palvelulla ja tehdä illasta kotona hieman juhlavamman. Lasten kanssa taas voi pelata heidän taitojaan kehittäviä pelejä ja näin sadepäiväkin kuluu kuin siivillä.

Jatkuva netin käyttö vaikuttaa väistämättä aivoihin

Näillä eväillä voisimme elää koko elämämme internetin ja somen kautta. Netin kiistattomista hyödyistä huolimatta, voisimme tutkijoiden mukaan hyötyä välillä myös some-tauosta, jolloin aivot saada lepoa viriketulvasta ja aktivoituvat myös muilta osin. Arjen pyöriessä vahvasti netin avulla, voi loma olla hyvä kohta kokeilla, mitä kaikkea muuta elämässä olikaan. Sillä ikävä puoli uudessa nettimaailmassamme on se, ettemme välttämättä olekaan ihan niin tehokkaita kuin luulemme. Asioiden hoituessa aiempaa helpommin, saatamme jäädä tunneiksikin jumiin vain selaamaan lehtiotsikoita tai Facebookia, ihmetellen myöhemmin, mihin se aika oikein menikään. Nenä kiinni älypuhelimessa kulkemalla saattaa jäädä huomaamatta asioita, joita tapahtuu nettimaailman ulkopuolella. Tutkimukset ovat osoittaneet, että sosiaalinen media muokkaa aivojamme ja vaikuttaa mm. keskittymiskykyyn ja kärsivällisyyteen, nykyään jopa niskan asentoon. Sometauko on hyvä tapa havainnollistaa itselleenkin sitä, onko käyttö hallinnassa vai muuttunut jo tavaksi, josta voisi vähän hellittääkin.

Jos pysyttelet erossa puhelimestasi edes hetken aikaa, ainakin nämä asiat tapahtuvat

Jos pysyttelet erossa puhelimestasi edes hetken aikaa, ainakin nämä asiat tapahtuvat:

  1. Tehokkuus paranee

Oletko koskaan todella laskenut, kuinka paljon aikaa kulutat päivittäin sosiaalisessa mediassa? Sen lisäksi, että sosiaaliseen mediaan uppoutuu helposti pidemmäksi aikaa kun oli tarkoitus, se myös keskeyttää jatkuvasti sen mitä olimme tekemässä. Harva pystyy vastustamaan kiusausta, kun viestin merkkiääni ilmoittaa uudesta tapahtumasta. Somen koukuttavuus perustuukin osin juuri siihen, että pelkäämme jäävämme paitsi joistain tärkeästi, jos emme ole jatkuvasti läsnä. Samalla esimerkiksi se, että kaverit tykkäävät kuvistamme palkitsee aivojamme ja tuo hyvää oloa. Tämä on kuitenkin lyhytaikainen tunne ja aiheuttaa samalla myös ahdistusta.

  1. Elät enemmän

Suurin osa meistä muistaa enemmän asioita siltä ajalta, kun emme vielä käyttäneet yhtä aktiivisesti sosiaalista mediaa. Esimerkiksi lapsuusmuistot tuntuvat painuneen mieleen lähtemättömästi ja nuoruudestakin riittää muisteltavaa. Viimeiseltä vuosikymmeneltä luultavasti vähemmän.

Viimeiseltä vuosikymmeneltä luultavasti vähemmän

Kun teemme jonkin asian ensimmäistä kertaa, siitä syntyy voimakas jälki, josta puolestaan syntyy muisto. Jos asiat tapahtuvat pääosin virtuaalimaailmassa, ei niistä jää samanlaista muistoa. Harvalla meistä liittyy syviä tunteita hetkiin, jolloin selasimme kännykällä Facebookia. Sen sijaan jo metsäkävelyllä aistimme ovat aivan eri tavalla käytössä ja tämä herättää tunteita ja sitä myöten muistoja.

  1. Alat pitää itsestäsi enemmän

Tutkimukset ovat osoittaneet, että sosiaalisella medialla on merkittävä vaikutus siihen, miten näemme itsemme – eikä muutos ole positiiviseen suuntaan. Samalla kun selaamme ystäviemme päivityksiä, vertaamme omaa elämäämme heidän elämäänsä. Tai itseasiassa omaa arkeamme heidän elämänsä huippuhetkiin, sillä harva jakaa sosiaalisessa mediassa arjen karuimpia puolia.

Enemmän vapaa-aikaa

  1. Enemmän vapaa-aikaa

Harvalla meistä on liikaa, tai edes tarpeeksi vapaa-aikaa. Sitä on kuitenkin mahdollista saada lisää melko helpolla konstilla: Päätä etukäteen paljonko aiot käyttää aikaasi netissä seikkailemiseen ja laita herätyskello soimaan ajan päättymisen merkiksi. Rajoitamme lastemme netin käyttöä, miksi emme siis omaamme?

  1. Sinusta tulee älykkäämpi

Aivojen harmaa aine on se, joka mahdollistaa muistamisen, ajattelun, puheen tuottamisen ja tunteiden tuntemisen. Jotta harmaata ainetta kehittyisi, aivomme tarvitsevat aktiivista treeniä eli erilaisten asioiden tekemistä. Tietokoneen käyttö rasittaa aivoja melko yksipuolisesti, vaikka toki erilaisten pelien ja päättelyä vaativien tehtävien avulla aivoja on mahdollista harjoittaa myös tietokoneen äärellä. Vielä parempi tapa on kuitenkin laittaa kone kiinni ja puhelin äänettömälle ja tehdä jotain ihan muuta.

Pienistäkin muutoksista paljon hyötyä

Pienistäkin muutoksista paljon hyötyä

Jos täydellinen sometauko tuntuu ajatuksena liian hurjalta, on tilanne mahdollista saada paremmin haltuun myös pienemmillä muutoksilla. Monille someen syöksyminen on tapa, joka on jo lihasmuistissa eikä tarvitse edes aivojen käskyä. Otamme puhelimen esiin ja avaamme Facebookin tai muun sovelluksen ennen kuin edes mietimme, mitä olimmekaan tekemässä. Netin käyttöä on mahdollista rajoittaa purkamalla näitä rutiineja. Mitä jos et kahvilassa kaivaisikaan esille puhelinta, vaan lehden tai kirjan? Tai kotiin saapuessasi et suuntaisikaan suoraan koneelle? Usein tilannetta parantaa jo se, ettei älypuhelin ole jatkuvasti käden ulottuvilla. Jos olet keittiössä, kokeile siirtää puhelin olohuoneeseen. Pyri myös tekemään yhtä asiaa kerrallaan, eli älä esimerkiksi selaa kuvia samalla kun katsot elokuvaa. Pienetkin muutokset saavat aivot aktivoitumaan uudella tavalla.