Tunteiden Ilmaisun Taito

Oletko koskaan ollut tilanteessa, että se mitä viestit sanallisesti ei kuulostanutkaan yhtään siltä miltä tuntuu ja viestisi menee väärään suuntaan? Ei hätää. Ehkä me kaikki olemme olleet siinä tilanteessa. Äänenpaino, omat tuntemukset ja sanat eivät aina kohtaa vaikka kuinka yrität. Ja varsinkin silloin kun on kyse negatiivisista tuntemuksista ja viestisi ymmärretään väärin, on vielä vaikeampi lähteä korjaamaan tilannetta. Miten siis voit kehittää itseäsi ilmaisemaan tunteesi oikein, oikeassa hetkessä ja oikealla lailla toiselle ihmiselle, jotta asian ydin tulee käsiteltäväksi ilman turhaa murhetta siitä, että toinen loukkaantuu, suuttuu tai vasta-argumentoi?

Toiseen ihmiseen ei aina voi vaikuttaa

Vaikka kuinka kauniisti itseäsi ilmaisisit ja toinen vain ottaa viestisi väärin vastaan, näille ei valitettavasti voi mitään. Jotkut ihmiset, tietyissä omissa tunnemyrskyissään ei pysty vastaanottamaan minkäänlaista kritiikkiä tai viestiä vastaan ilman olettaen sen olevan sotahuuto ja lähtien taistellen vasta-argumentoimaan. Joskus toisen tunteet ovat niin pinnassa, että vaikka mitä sanoja syöksisit ulos suustasi, toinen ottaa sen loukkauksena. Ihmisillä on tapa mennä piiloon omia tunteitaan suuttumuksen, mökötyksen tai vihan alle ja jos toinen keskustelukumppani on tämän peiton alla, se että sanoit mitä tahansa saa toisen veren kiehumaan. Yksi keskustelun ja omien tunteiden ilmaisun tärkein sääntö onkin se, että on osattava käyttää järkeä siinä, mihin tilanteeseen keskustelun ottaa ja missä kohtaa purkaa niitä omia tunteitaan. Toisen ihmisen pitää olla vastaanottavaisella päällä, valmistautunut tähän ja yleensä myös ennakkovaroitus asiasta voi auttaa toista käsittelemään sanomaasi paremmin. Älä siis avaa suutasi silloin, kun toinen on herkimmillään tai tunteellinen jo valmiiksi, sillä silloin et aiheuta kuin mielipahaa ja harmia.

Toiseen ihmiseen ei aina voi vaikuttaa

Toinen huomattavan tärkeä asia on se, että olet itsekin rauhallinen ja keskittynyt. Jos mielesi vaeltelee jo valmiiksi synkissä vesissä ja tunteiden ilmaisusi koskee negatiivista asiaa, voit mieluummin pitää pienen tauon, mennä vaikka kävelylle ennen kuin rauhallisesti pohtien päätät miten ja missä voidaan ottaa asia ja tunteesi esille. Jos aivot ovat väsyneet ja olet muutenkin tunnemyllerryksessä, voi olla hankala pitää keskustelu avoimena ja tunteet saattavat helposti leimahdella sellaiseen suuntaan, että suusta pääsee taas sammakoita. Joskus purkaminen on ihan ok ja tekee hyvää, mutta jos jostakin tunteesta ihan oikeasti halutaan keskustella, silloin purkaminen on väärä tapa sillä siitä ei jää mitään mieleen ja mitään kehitettävää myöhempää aikaa varten. Keskustelu on eri asia. Keskustelussa on kaksi tai useampi osapuoli, jotka jokainen on omassa roolissaan mukana keskustelussa. Se ei ole yksin puhumista, eikä toisen kuuntelemista ainoastaan vaan se täydellinen yhdistelmä näitä kahta.

Keskustelun taika

Keskusteleminen ei ole helppoa varsinkaan negatiivisen sävyisestä aiheesta tai toisen ihmisen käyttäytymismalleista tai palautteesta. Se aina aiheuttaa kitkaa ja siinä on vaikea pysyä. Ihmisen suojelureaktio on hyvin vahva ja jos vähäänkään mennään asiassa liian pitkälle tai toinen tuntee pientäkään turvattomuuden tunnetta on reaktio usein vetäytyminen, vasta-argumentointi tai viha ja suuttumus. Tämän takia aina kun keskustellaan vaikeista asioista, olisi molemmille osapuolille todella tärkeä saada tehtyä se tilassa ja ympäristössä mikä on molemmille turvallinen ja lopettaa keskustelu kesken jos turvallisuudentunne rikkoontuu. Keskustelussa kaikkein suurin virhe usein on se, että toisen kommenttia ei kuunnella vaan mietitään jo valmiiksi päässä sitä omaa kommenttia mitä ei päässyt vielä sanomaan. Siksi kärsivällisyys ja ihan aidosti toisen kommentin kuunteleminen kehittää keskustelua eteenpäin. Se, että molemmat keksivät vaan mojovia vasta-argumentteja sillä välin kun toisen suu käy, kumpikaan ei tule saamaan keskustelusta yhtikäs mitään irti.